Keto dieet » Keto dieet schema » Keto boodschappenlijst

Keto boodschappenlijst

Als je alle juiste ingrediënten en voedingsmiddelen in huis hebt zodra je begint aan een keto dieet, is het veel makkelijker vol te houden! Het is goed dat je je hierin verdiept, omdat je dan ook weet welke voedingsmiddelen je juist moet vermijden. En als je die niet in huis hebt, kun je er op een zwak momentje (wat we allemaal wel eens hebben) niet naar grijpen. Hieronder vind je een complete Keto Boodschappenlijst die je op de goede weg helpt.

Tip: ga nog beter voorbereid van start met de een persoonlijk Keto Dieet Plan, inclusief weekmenu’s, heerlijke recepten en 1-op-1 coaching.

keto boodschappenlijst

Keto boodschappenlijst vlees en vis

De basis van veel keto recepten is een stuk vlees of vis (een vegetarisch keto dieet is echter niet onmogelijk). Let er hier bij op dat je niet te veel eiwitten binnenkrijgt, omdat dit kan worden omgezet in glucose. Biefstuk, varkensvlees en vette vis bevatten doorgaans meer vet en zijn dus een betere keuze:

  • Kip
  • Kalkoen
  • Haring
  • Makreel
  • Paling
  • Sprot
  • Zalm
  • Biefstuk
  • Gehakt
  • Spek
  • Kipfilet

Zuivel: kaas, yoghurt, eieren

Gek op kaas en eieren? Dan zit je met het keto dieet goed! Let er bij kaas goed op dat je voor de volvette varianten gaat, zoals brie of mozzarella. Vermijd magere kazen, ricotta, cottage cheese en cheddar. Voor yoghurts en kwark geldt hetzelfde: kies voor de volle variant en vermijd zuivel met veel suiker zoals melk en yoghurt met smaakjes.

  • Eieren
  • Blauwe kaas
  • Mozarella
  • Brie
  • Camembert
  • Griekse yoghurt
  • Geitenkaas
  • Roomkaas
  • Volle yoghurt

Noten en zaden keto boodschappenlijst

Noten en zaden zijn een essentieel onderdeel van je keto boodschappenlijstje. Ze bevatten gezonde vetten en weinig koolhydraten. De notensoorten hieronder zijn keto vriendelijk. Alle deze lekkere noten zijn moeilijk te weerstaan, dus neem niet te grote porties. Geniet met mate.

  • Pecannoten
  • Paranoten
  • Chia zaad
  • Macadamia noten
  • Lijnzaad
  • Walnoten
  • Hennepzaad
  • Hazelnoten
  • Pinda’s
  • Sesamzaad
  • Pijnboompitten
  • Zonnebloemzaad
  • Amandelen

Keto boodschappenlijst groenten

Qua groenten zit je met de volgende vuistregel doorgaans safe:

  • Bovengrondse groenten bevatten over het algemeen minder koolhydraten en zijn de beste optie tijdens een keto dieet.
  • Ondergrondse groenten bevatten meer koolhydraten, vooral aardappelen en zoete aardappelen.

Hieronder een lijstje met groenten die niet mogen ontbreken op je keto boodschappenlijst:

  • Olijven
  • Tomaat
  • Sla
  • Asperges
  • Olijven
  • Broccoli
  • Spinazie
  • Kool
  • Bloemkool
  • Courgette
  • Paprika

Fruit

We schreven eerder een uitgebreid artikel over keto en fruit. Met fruit moet je voorzichtig zijn tijdens een ketogeen dieet, omdat in veel fruit te veel suiker zit. Fruitsoorten die je veilig kunt eten:

  • Aardbeien
  • Bramen
  • Framboos
  • Pruimen
  • Avocado

Boter en oliën

Het keto dieet draait grotendeels om goede vetten, en dus zal je niet verrast zijn dat er veel boter en olie op de keto boodschappenlijst staat:

  • Roomboter
  • Grasboter
  • Ghee (geschikter voor mensen met een lactose allergie)
  • Hazelnoot olie
  • Olijfolie

Chocolade (85% +)

En tot slot nog een leuke verassing: ook pure chocolade komt terug op je lijstje. Zorg ervoor dat deze zo puur mogelijk is, dan zitten er minder koolhydraten in.

De volgende stap

Hopelijk helpt dit lijstje je om de juiste producten in huis te halen en je keto dieet schema compleet te maken. Een goede volgende stap is om je macro’s te berekenen zodat je daar je recepten op af kunt stemmen.